Dear karma, I have a list of people you missed

lördag 17 april 2010

Sporter jag provat på del1

(Det finns risk att denna kategori bara får ett inlägg)

När jag var yngre så hade jag för mig att jag gillade att testa olika sporter/galna grejer. I alla fall så gillade jag att snacka om fallskärmshoppning och sånt där när jag var full.

Dykning var en grej som jag gillade att skrävla om att jag ville prova på. Till slut en fest så tröttnade Conny Klack på mitt tjat och sa att han skulle ta med mig ut och dyka nån dag. Och jag sa väl att det lät grymt för jag var övertygad om att det inte skulle hända.

Men det gjorde det.
En dag stod han där utanför mitt hus med sin saab och hela bilen full av dykargrejer. Det var bara att sucka upp det.

Vi for ut till kusten. Vägen ut ägnades åt Connys dykarskola. Mest avdelningen: "Hemska saker som kan hända om man inte har gått dykarskolan."
När vi kom fram till vattnet var jag paralyserad av skräck.

Men det var bara att sucka upp som sagt.

Nästa hemskhet var dykardräkten. Ni vet hur såna ser ut va? Dom är tajta. Till mitt försvar måste jag säga att jag var något mindre på den här tiden, men ändå... en stor röv är en stor röv...
För att göra allting lite värre så fick jag låna en dräkt där den där lilla mojjen som man håller i när man drar upp en dragkedja, den var borta. Så det var helt omöjligt att dra upp dragkedjan. Till slut löste Conny det med att stoppa in en jättestor kniv i dragkedjan, där dragmojjen ska sitta och han höll imot med att handen. Och var tvungen att gräva ner hela handen i dräkten i skrevhöjd på mig för att hålla fast. Han drog och slet och svor och svettades och jag försökte låta bli att tänka på att jag: 1. stod på en strand iförd en tajt kroppskondom, 2. att han hade handen typ PÅ mina private parts, 3. det var en jävligt stor kniv strax intill mina private parts.
Men till slut fick han upp dragkedjan och jag fick på mig tuberna som väger ASET om du inte visste det. Och så hoppade vi i.

Jag glömde säga att det här var typ i april.
Det var inte direkt bada-i-havet-väder.

Vet ni hur en våtdräkt fungerar? Jo, det fungerar så att det sipprar in lite,lite vatten mellan dräkten och kroppen som lixom värms upp av kroppen och sen blir man varm. Men det tar en liten stund.

Just den detaljen hade Conny glömt att berätta.

Fucking hell säger jag bara.

När jag hade slutat huttra så fortsatte Connys dykarskola. Han hade en lång genomgång på olika teckenspråkstecken som vi skulle använda. Typ om man inte mådde bra och så där. Sånt som kan vara jävligt bra att veta. Jag hajjade ingenting.

Sen dök vi i.
Och det var faktiskt väldigt häftigt. Det finns skitskitstora snäckor nere där, och stora plattfiskar simmade iväg, skrämda av oss.
I typ 2 minuter var det grymt.

Sen kom nästa problem.
Jag hängde upp och ner. Jag gjorde verkligen ALLT för att hamna rätt. Men det var inte lätt med stora tuber på ryggen och såna där superhjälte-simfötter på fötterna. Jag plaskade och skvätte och snurrade runt runt under vattnet. Och ASGARVADE. Tror ni det är lätt att asgarva i en andningsslang? Nä.
Det blev inte bättre av att Conny körde för fullt med sitt teckenspråk....

Till slut fick jag ta mig upp.
Jag gjorde ett par försök till men jag hamnade bara upp och ner hela tiden.

Till slut gav jag upp och satte mig på bryggan.
Conny dök iväg och försvann en stund. Jag satt där och tittade ut över havet. Det var helt stilla och jag hann tänka att det skulle vara väldigt jobbigt om han inte kom tillbaka. Hur skulle jag kunna hitta honom lixom ifall jag behövde rädda honom.
Men han kom tillbaka och vi fikade lite innan vi packade ihop och åkte hem igen.

Det var min karriär som dykare. Den var kort men väldigt rolig. In an not so good way.

2 kommentarer:

  1. Då kan du tänka dig hur det kändes att snorkla i Thailands salta vatten med enorma munsår. Not so good :(

    SvaraRadera
  2. http://thetramsessions.se/

    SvaraRadera