Dear karma, I have a list of people you missed

fredag 9 april 2010

Om en tjej som jag känner som är från Dalsland

Alltså så där riktigt rå-mycket från Dalsland.

Hon dyker upp överallt.
När jag gick på gymnasiet så delade hon lägenhet med mina vänner. (dom var oxå från Dalsland) Och hon var den galna tjejen som gick estetiska linjen och var den som hennes room-mates varje dag berättade skrönor om. De spärrade upp ögonen och berättade senaste grejen hon gjort. Jag minns tyvärr inte exakt vad hon hittat på men jag minns deras uppspärrade ögon.

Några år senare stod jag på en bakgård och väntade på att killen som bjudit oss på efterfest skulle komma hem.
Då kom hon vandrandes.
"- Vad gör ni?"
"- Vi ska till Håkan på efterfest"
"- Jaha, jag med. Var står ni här för då?"
"- Han är inte hemma än"
"- Nähä. Men fönstret är ju öppet."

Och så hoppade hon bara upp på en soptunna och in genom fönstret och vi kunde börja efterfesten lite innan Håkan kom hem.

Sen var hon visst vän med min vän Helena. Och dök upp i Thailand när Helena minst anade det. Helena hade en likande historia om hur hon dök upp på en strand mitt i natten. Eller nåt. Eller om det inte var Thailand... Kan ha vart nåt annat land i världen förresten...

När jag trodde jag glömt henne så dök hon upp som kompis till min kompis.
Så när jag precis fått barn så fikade vi lite. Och min förlossning var inte hälften så knäpp som hennes första var, det tog udden av mina egna skräckupplevelser lite.

Och när man frågar henne hur hon mår så får man alltid en invecklad historia om när hon var på pressbyrån mitt i stan med alla barnen och skar sönder ett finger på en glasruta och inte fick en servett ens av tjejen som jobbar i kassan fast det var deras trasiga glasruta. Samtidigt som barnen rev stället och hon tappar bort alla sina värdesaker. Eller nåt annat. I samma stil.

Nu är hon en seriös karriärtjej med tre ungar och hus.

Men jag vet att när man minst anar det så kan hon - när festen är lite för stel, ta sig en klunk ur spritflaskan och direkt efter en klunk ur slödricken och när nån kommenterar det så säger hon:
"-En gång raggare - alltid raggare!"
Jag har hört att det är sant från en säker källa.

Jag hoppas vi fortsätter springa på varandra Anna-Sara. Tills vi blir gamla tanter... Jag gillar dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar