Dear karma, I have a list of people you missed

måndag 16 augusti 2010

Jag har pratat med Elvis och rört vid hans hår

(det är bra om du lyssnar på klippet jag länkat medans du läser för att komma i stämning)



I dag är det precis 13 år sen.
Det var värmebölja och Nettan och jag hade precis flyttat till den lilla tvåan vi delade på Lasarettsgatan. Det var precis mitt i stan och vi visste inte hur bra vi hade det.

Det var fredag eller kanske lördag. Gullan hade ett gäng vänner som alltid hade nån slags hyllningsfest för Elvis på dagen han dog.

Vi drog dit först på förfest. Dom bodde i ett kollektiv nångonstans i vasastan och utanför fönstret, mot gatan, hängde stora hemgjorda banderoller. Minns inte vad det stod men det var nåt med Elvis iallafall.

Sen gick vi på Klara och det var ett band som spelade Elvislåtar hela natten. Och det var så sjukt varmt att vi var helt blöta av svett.
Jag satt i ett öppet fönster och flämtade och försökte svalka mig men det hände ingenting. Luften stod helt still.

Sen åt jag pommesfrittes på den där korvkiosken på vasagatan vad den heter nu igen. Jag hade kommit bort ifrån Nettan och Gullan och satt där och käkade med nån av Gullans vänner. Jag fick be henne om hjälp att hitta hem för jag hade ingen aning om var jag var.

Så gick jag hem för mig själv där, mitt i natten och var mycket nöjd med mitt liv.

Tills det stannade en bil vi Rosenlund och trodde jag var en hora. Jag blev skiträdd och sprang sista biten.
(ett halvår senare hade jag vant mig vid Rosenlund och jagade iväg äckelgubbarna)

2 kommentarer:

  1. Mycket trevlig kväll på gamla Klaras. Tror det var då jag hånglade med skåningen... Vilket delerium ;)

    SvaraRadera
  2. AH! Det var därför jag vinglade runt på stan för mig själv...

    SvaraRadera