Dear karma, I have a list of people you missed

söndag 9 maj 2010

Smeknamn del 3

Mangan och jag har bott här på Pennylane too fucking long.

Vi har namn på allt runt om oss.

Kiosken närmast oss heter Undergången. Torgen heter Axel D (uttalas på engelska), hållplatsen efter vår heter inte Marklandsgatan längre utan Murklan.

Mellan Murklan och Slottskogen finns ett bostadsområde där det en gång i tiden låg en sunkig närlivs som hette Bosses butik. Bosse stängde igen för säkert 7 år sen men fortfarande om nån av oss ringer hem och berättar att vi är på väg hem och man råkar befinna sig där så säger man: "- Jag är snart hemma, jag är vid Bosses butik."

Och i slutet av cykelbanan som ligger längs med Slottskogsvallen, alldeles där Slottskogen börjar, det stället kallar vi "Där Knudde blev överkörd". För att Knudde blev påkörd av en bil där en gång. Inte Överkörd kanske, men det låter lite coolare.
Varför han kallas för Knudde vet jag faktiskt inte.
Nu kom jag på att jag inte ens vet vad han heter på riktigt. Jag tror jag har kännt honom i tio år...

3 kommentarer:

  1. Känns en aning roligare att bo här i ghettot om man hittar på nya benämningar ;)

    SvaraRadera
  2. Vi kallar Undegången för 'Turken'.

    SvaraRadera