Dear karma, I have a list of people you missed

torsdag 14 oktober 2010

Lillebror, bli inte som jag när du blir stor

Det var en vacker sommardag. Pappa och jag tog en lång tur med motorcykeln. Vi stannade på andra sidan Tjörnbron och köpte en glass. Satt på en bänk och åt glass och tittade ut över havet. Livet var alldeles ljuvligt. Då sa han det:

- Du ska bli storasyster.

Det tog ganska lång stund innan pengen trillade ner. Jag hade alltid varit minst. Min storebrorsa var så mycket storebrorsa att han flyttade hemifrån innan jag började skolan. Man vänjer sig vid att vara minst. Och jag var pretty fucking sure att det så skulle förbli. Jag hade min stora storebrorsa and that was it.

Fast nu hade pappa hittat Gunnel och jag tror till och med dom hade flyttat ihop. Jag hade faktiskt inte så stor koll. Jag var 17 år och hade häcken full av mitt om man säger. Men nu skulle jag bli storasyster. Shit pommesfritt.

Så kom det en dag i oktober.
Jag minns det som igår. Jag hade praktik på en småbarnsavdelning på Humlan. Pappa kom och hämtade mig när jag slutade. Jag stod på en lekplats och puttade en unge på en gunga. Pappa och jag åkte upp till NÄL och där låg han. Brorsan. Liten skär och väldigt mycket bebis.

I morgon är det precis 20 år sen.

Det var länge sen vi byggde lego och du berättade för mig att du skulle ha en blomma tatuerad på armen när du blev stor, som jag har. Eller när du satt i bilstolen och ropade högt av lycka varje gång du såg ett flygplan. Eller du drömde mardrömmar när jag var barnvakt så jag fick springa runt erat hus och skrika för att skrämma bort spökena som du trodde skulle komma in genom ditt fönster.
Nu har vi till och med vart ute och druckit öl ihop.

Puss och kram lillebror! Vi ses i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar