Dear karma, I have a list of people you missed

måndag 5 juli 2010

En gång när pappa och jag åkte motorcykel del 2

När vi hängt i Madrid så åkte vi vidare mot spanska kusten.
Pappas vän hade lånat en lägenhet nånstans på nåt turistställe.
Vi badade, åt god mat och hade det allmännt gött några dagar.
Pappa hasade runt i blå pissetofflor och urtvättade kalsonger. Jag misstänker att han missat att packa ner shorts. Man får vara ganska asketisk i sitt packande när man åker motorcykel, det finns inte mycket plats i väskorna direkt.

Jag har en fin minnesbild av att pappa står i dörren på lägenheten och säger:
- Jag går ner till affären och köper lite Con Gas.
Sen går han. Men kommer tillbaka efter två minuter.
- Jag tänkte, varför ska jag gå när jag har en motorcykel? Hjälm? Nej!
Och så gick han, i pissetofflor och kalsonger (urtvättade gula). Nä varför ska man gå när man har en motorcykel.

Sista dagen fastnade jag lite på stranden. Det var så perfekta stora vågor som rullade in. Jag hade en gul luftmadrass som jag låg på och guppade. Ibland slog man runt med vågen och hamnade under vattnet, ibland fick man till en perfekt gupp som gjorde att man flög.
Ja, det var inte bara vågorna. Det låg en snubbe en bit bort på en annan luftmadrass. Jag hade spanat på honom hela veckan, bara spanat lite för jag hade en kille hemma men jag var femton år och full av hormoner. Och ganska uttråkad...
Den där sista dagen var lixom sista chansen. Så jag låg där och flöt och kikade i smyg.

Det var eftermiddag när jag stapplade hemåt. Stapplade var rätt ord för fan i helvete vad sol tar bra i medelhavet, speciellt på bleka blonda ben och speciellt när vattnet reflekterar.

När jag kom innanför dörren gav pappa mig en snabb blick.
-Vad det han den blonde med långa håret eller?
Klart han visst det...

Dagen efter var det dags att åka vidare. Hela min baksida från hälarna till nacken var uppbränd. Jag hade feberyrat hela natten och smort mig med yoghurt och kylbalsam. Det hjälpte föga.
Det var bara att bita i det sura äpplet, trycka ner sig i ett par jeans och hoppa upp på motorcykeln.
Alltså, smärtan av vibrationerna från motorn... Jag kan ens beskriva den...

Jag tror vi var i Venedig när jag började flå. Jag kunde ta en hudflik nere vid hälsenorna och bara dra rakt upp så följde hela huden med.

One good thing about my dad, he doesn´t hoover.

Not till mamma om du läser det här (som jag vet att du gör). Tänkte bara påminna dig om den gången när vi skulle till Kreta och du hyrde ett solarium innan vi skulle åka så att jag skulle "sola upp mig lite" som man sa på 80-talet. För att inte bränna mig på Kreta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar