Dear karma, I have a list of people you missed

måndag 6 augusti 2012

Varför byter dom namn?

En grej som jag har tänkt på jättelänge är varför kända kriminella byter namn.

Eller ja, jag kan förstå varför dom gör det, för det är väl inte så jättekul att ringa försäkringskassan och säga: - Hej, mitt namn är Lars-Inge Svartenbrant och jag undrar lite om det där med bostadsbidrag..."

(Fast frågan är om inte det är lite mer komiskt att heta Lars Ferm. Ferm liksom. Hur tänkte han där? Var det det enda efternamnet som var ledigt i sverige eller? Och är det bara jag som tänker Lars Sperm?)

Men nu kom jag av mig lite... Jo iallafall, det som är väldigt konstigt är att om det står om snubben i tidningen så ska alltid deras gamla namn OCH deras nya namn stå med. Typ: "Bla bla bla... Tomas Quick bla bla bla... Tomas Quick heter numera Sture Bergvall."

Varför skriver dom inte Sture Bergvall då? Fast det klart då vet dom ju ingen vet vem fan man pratar om. Och det känns lite taskigt att skriva om personen med det gamla mördarenamnet? Eller? Vill dom var lite schyssta och berätta att snubben har tänkt börja ett nytt liv och vill skärpa till sig och inte bli förknippade med sitt gamla liv dom galen mördare-rånare-whathaveyou?

Kul att få byta namn en gång till då för det nya "fräscha" namnet är redan ute. Jag menar, det är inte så jävla lätt att få till ett så bra namn som han Juha Valjakkala. Nikita Joakim Fouganthine. Smaka på det. Det lär sticka ut när man ringer och söker jobb liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar