Dear karma, I have a list of people you missed

måndag 13 augusti 2012

Hissen på Axel D

För att riktigt göra denna historia rättvisa så kan det hända att jag måste ta med lite andra jävligheter som har hänt denna dag så ni riktigt ska förstå hur jävligt det var.

Ok.

Måndag. Dagen börjar glatt med att Matilda ska få leka med sin bästa vän men Viggos bästa vän inte har sommarlov längre. Viggo går in i sitt värsta mood där han helst ligger under sitt täcke och deppar hardcoredeppet.

Vi tänker att vi ska pigga upp oss lite med att gå till bibblan och lämna igen några filmer vi lånat och låna några nya.

Sa jag att det var sånt där åskväder som man vill dö av? Nä, jag sa det nu då.

Iallafall.

Vi tar hissen upp till bibblan. Det är ensåndär hiss som finns i förorten. Som liksom är byggd utanpå huset. Det är typ bara ett golv och det är öppet hela vägen upp. Och man måste hålla in en knapp för att köra själv. Det som får plats är en barnvagn med bebis i, en 6årig pojke som får trycka på knappen och en lagom tjock och svettig morsa.

Vi lånar filmer. Jag bestämmer några. Viggo hatar alla filmerna säger han. Det har nu gått ungefär två timmar sen han förstod att syrran skulle få leka med en vän och inte han. Han har på dessa två timmar sagt typ tre ord till mig. Och dom var inte snälla.

Iallafall.

Jag lurar honom att låna en bebisfilm och där kan han inte låta bli att skratta igen. Han har humor ändå.

På vägen ut så funderar jag på om vi ska kissa på bibblans toa men det luktar alltid så jävla mycket piss där så vi skiter i det.

In i hissen igen. Vi får precis plats. När hissen är högst upp så finns det typ ingen luft alls där inne. Det är som att vara fast i ett akvarium. Med sol som steker på.

Viggo trycker glatt ner knappen och hissen går neråt.

Fem centimeter.

Sen är det stopp. Helt stopp.

Jag trycker lite på alla knappar och sen på nödknappen. Den har en signal som måste vara dubbelt så hög som den tillåtna ljudgränsen på konserter nuförtiden. Bebisen rycker till och börjar grina.

Det har gått typ tre minuter och jag känner hur det börjar rinna svett på mig i ansiktet. Redan.

Jag vänder mig om och bankar på hissdörren. En virrig pensionärstant virrar sig fram till fönstret. Hon försöker hjälpa mig. Jag lyckas efter en stund få henne att gå in på bibblan och hämta hjälp. Ganska snabbt kommer det en bibliotekaretjej. Hon tror att det är nödstoppet som fastnat och vi försöker få loss det. Det hjälper inte.

Jag måste trycka på den galna nödsignalen igen för att få dit hjälp. Viggo trycker på knappen och jag håller för bebisen öron. Man måste nämligen trycka in knappen i 20 sekunder. Normalt.

Till slut börjar det prata i en högtalare och jag ska få hjälp. Vid det här laget är det verkligen bastuvarmt i hissen och jag börjar få panik. Reparatören ska komma om en kvart. Om en kvart är vi stekta tänker jag.

Bebisen skriker, jag får av henne kläderna. Har galna tvångstankar om att jag kommer få rädda båda barnen från att dö av min bröstmjölk.

Precis då kommer den knasiga, supergulliga biblitekarien ut och ser liksom orolig ut på riktigt. (Den första tjejen hajjade nog ärligt talat inte läget)

Hon springer ner för att se om hon får igång hissen nerifrån. Sen ber hon mig ta tag i nödstoppsknappen och vrida runt den på ett speciellt sätt. Och se på fan. Det funkar. Hissen rycker till och går hoppigt och gnällande neråt. Bibblatanten slänger pussar åt oss i dörren och vi kan ta oss ut.

Jag sätter mig på en parkbänk och ammar. Myra skriker så det ekar mellan stenhusen.

Efter tio minuter kommer hissreparatören. Jag ropar att jag har kommit ut. Kallar honom för Hissgubben och sen visar jag såklart oavsiktligt ena tutten för honom eftersom han skojjar med Viggo så att Myra måste se vad som händer och släpper tutten med ett plopp.
Han berättar även för mig att det är 110 procents omöjligt att stoppknappen åker in utan att man rör den. Jag kände att jag inte orkade berätta för honom att hela grejen där knapparna sitter på är helt lös.

Sen gick jag in på ica och bråkade med Viggo om vilken glass jag tyckte att det var lämpligt att köpa. Nogger för 10 spänn eller en lyxmagnum för 22. (som han aldrig orkar äta upp).

Sen satte vi oss på en bänk och käkade glassen och jag upptäckte att barnvagnen är riktigt jävla trasig på ett ställe så jag får nog försöka laga den med silvertejp i morgon.

Sen åkte vi hem och jag hann precis upptäcka att bebisena blöja var galet full så jag inte fick allt på mig. Det var ju bra iallafall.

I morgon blir det en jättejätterolig dag bestämmer vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar