Dear karma, I have a list of people you missed

söndag 4 september 2011

En tant köper hårfärg i den coola punkaffären

Det är fredag, mitt på dan. Den tiden på dygnet som tanterna är ute i affärerna.
Jag har skojjat med min klasskompis om ifall som tar leg på folk när man ska gå in på Shock. Jag har nog inte vart där inne på 10 år och är livrädd att nån av nån oförklarlig anledning ska skratta åt mig eller berätta för mig med bebisröst att jag nog gått fel.
Jag letar snabbt upp hårfärgerna. Bestämmer vilken jag vill ha och ställer mig i kön.

Framför mig är en cool ung tjej som ska köpa nitar. Hon vet direkt vad hon vill ha och killen i kassan plockar fram lite lådor under disken till henne. Dom skojjar om att det är ett härligt pill med nitarna och jag får ännu mer ångest. Vad ska jag skojja om?

Sen blir det min tur. Jag ska ha hårfärg säger jag. Och har direkt glömt vad färgen hette för fränt namn på engelska. Jag får gå bort och peka. Den. Den ska jag ha.

Till min förvåning börjar killen i kassan inte skratta eller prata med mig som att jag vore dum. Han frågar med helt vanlig röst om jag vill ha 2 burkar.

- Jag ser inte hur långt hår du har. säger han.

- Det är ganska långt. Men tunt som fan.

- Ok. Men det kanske bra att köpa 2 burkar ifall det inte räcker.

- Ok. Då gör jag det.

- Du kan spara burken fast den är öppnad.

- Jaha. Fint.

Jag betalar. Precis när han ger mig påsen så säger han.

- Har du använt den här färgen förut? Vet du hur man gör med den?

- Nä. Men det är väl som vanlig toning? Är det nåt konstigt med den?

- Du måste bleka håret först.

- Va?!

- Annars fastnar det inte.

- Men men men... Nä. Det kan jag inte göra. Jag har pajjat mitt hår så mycket. Det går inte.

- Ok. Jag vet hur du menar.

- Ja. Du vet det var som när man kammade barbiedockorna i somras.

- Jag vet precis. Jag hade tuppkam förut.

Han har numera helt rakat huvud.

- Ok. Jag förstår hur du menar. Men jag är inte så sugen på din frisyr. Även om den passar bra på dig.

- Nä. Det förstår jag med. Men vill du chansa och köpa en burk?

- Ja. Jag gör väl det. Det brukar fastna rätt bra på mitt slitna torra hår.

Jag har kladdat i skiten nu i huvet. Det ska bli spännande att se hur länge det sitter i... Annars kanske det blir billigare att köpa karamellfärg i fortsättningen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar