Dear karma, I have a list of people you missed

tisdag 3 januari 2012

Vart vill du sitta i fängelse

Samtal mellan makar:

Det är jullov. Göteborgsposten kör ett uppslag med "Svenskar som sitter i fängelse utomlands". Två helsidor med världskarta, pilar och gubbsymboler för hur många som sitter i varje land.
Jag fastnar ohjälpligt.

Han:- Kan jag få ettan nu, jag är klar med alla andra delar.
Hon:- Mmmmmm..... Fast jag är inte klar än... Jag fastnade på andra sidan typ.
- Vad handlar det om?
- Svenskar som sitter i fängelse i världen.
- Vart är det flest?
- USA tror jag. Inte många alls i Thailand som man kan tro faktiskt.
- Nähä.
- Men sånadär konstiga länder som typ Uzbekistan, det måste väl va nån som kommer därifrån som har flytta till sverige och blivit svensk medborgare och sen åkt "hem" och gjort nåt skumt? Inte fan åker man till ett sånt land annars?
- Nä. Kanske inte.
- Det är några goa här som har åkt fast för human trafficing i Thailand som sitter inne på livstid. Dom kan fan sitta där.
- Mmmmm....
- Och några våldtäktsmän i USA. Livstid. Dom kan fan sitta och ruttna dom med. Och några sexuella övergrepp. Också livstid i USA. Ruttna kan ni. Fast man får inte tänka så tror jag. Men det gör jag ändå.
- Mmmmm.... Vilket land hade du velat hamna i fängelse i om du fått välja?
- Åh... det är svårt... Jag vet inte...
- Inte jag heller.
- Man vill ju först säga nåt varmt land... Men sen så kommer man på att... njä...
- Just det.
- Och gärna nåt ställe där dom har god mat.
- Ja. Eller hur? Hade du inte valt Indien då?
- Nä. Hu! Jag kan bara tänka hur fängelserna ser ut. Fast maten är ju god förstås.
- Tror du inte att det är coolt att sitta i fängelse i USA då? Som att vara med på film liksom?
- Ja. Eller nej. Jag tror inte det är coolt alls faktiskt.

*paus där båda tänker som fan*

Hon: -Jag tänkte säga Kina där en stund.
Han. -Inte jättesmart kanske.
- Nä. Dom verkar vara rätt inne på tortyr och sånt.
- Ja. Jag tror jag har bestämt mig nu.
- För vad?
- Japan.
- SMART! Det är säkert rent och fräscht!
- Och ordning och reda.
- Och du gillar ju sushi.
- Just det!


Vart hade ni valt för fängelseland om ni var tvungna? Tell me!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar