Dear karma, I have a list of people you missed

tisdag 8 januari 2013

Bokdagbok 8 januari

Kära dagbok.

Och Marcus - som inte behöver läsa detta inlägg.

Årets första bok blev Högre än alla himlar av Louise Boije af Gennäs.

Böcker jag läst 2013

Bok nr: 1

Titel: Högre än alla himlar

Författare: Louise Boije af Gennäs

Antal sidor: 525.

Tid det tog att klämma den: ca 3 dagars normalt läsande och en halv natt när jag inte kunde sova, alla var sjuka och lakanen var sjukt trassliga i min säng.

Vad den handlar om: 6 stycken vänner och deras liv från milleniumskiftet tills nu. Alla stora händelser som hänt i världen finns med på olika sätt. Jättekul när man ju vet vad som har hänt men dom i boken inte vet.

Vad jag tyckte: Alltså ärligt. Stjärnor utan svindel är en av de bästa böcker jag läst. På riktigt. Och jag är helt ointresserad av lesbiska kärlekshistorier. Hade stora förväntningar på den här boken. Men alltså. Jag förstår inte varför hon slarvar bort en sån här finfin ide´. Det är som att hon har nåt slags tvång att hon måste berätta precis hur alla känner sig och hur alla mår och varför. Ingenting lämnas åt läsaren att tänka ut. Alltså, femti sidor där de lyckliga vännerna firar en helt perfekt jul tillsammans på en helt perfekt liten gård i snöig skog i småland. Alla är lyckliga hela tiden och allt som dom gör beskrivs i detalj. Hade jag skrivit boken hade jag beskrivit dessa femti sidor med max tre meningar. Typ: "Sen åkte vi till småland och hade den bästa julen någonsin". Men nej. Pepparkakshus bakas, ingående detaljer om den perfekta renoveringen och alla är så lagom käcka och lyckade. När dom gick ut och hade snöbollskrig så ville jag fan slå dom på käften. Låg bland mina trassliga lakan och hoppades att huset skulle brinna upp. Eller att en mördare skulle dyka upp och mörda hela gänget.

Jag läste faktiskt 100 sidor på boken först och sen bestämde jag mig för att inte forsätta för jag blev så grinig över att hon bara höll på och förklarade vad som hände och ingenting brände nånsin till.

Men så hade jag inget att läsa och jag måste ha nåt att läsa annars så känns det som att jag inte kan andas. Så jag tog upp den från sovrumsgolvet och fortsatte.

Störde mig även som fan på hur hon dissar anarkafeministerna i boken. Ni som har läst Stjärnor utan svindel vet vad jag menar. Ett konstigt sätt att göra upp med det som händer i den bästa bok man skrivit.

Ja ja. Nu har jag ju börjat bli kompis med dom här dryga jävla överklassmänniskorna så jag lär väl läsa de två andra böckerna som ska komma sen. Jag säger bara att jag kommer att göra det. Men inte att jag kommer att gilla vad jag gör.

Betyg: 1.5 poäng.

Jag hade skrivit den så jävla mycket bättre själv. Just saying.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar