Dear karma, I have a list of people you missed

torsdag 3 maj 2012

Dagens: Hur tänkte ni där?

Jo vi lekte ekonomistuga här igår och betalade räkningar och deklarerade.

Min deklaration är numera så piece of kaka att jag kunde göra den i en reklampaus på Arga snickaren.

Sen öppnade vi hela månadens post. Vi gör alltid så. Och varje månad lovar jag mig själv att jag ska bli bättre på att öppna posten. Minst en gång i veckan ska jag minsann öppna alla brev.
Men sen hinner jag knappt plocka upp skiten från hallgolvet och så ser jag på kuverten vad det är för nåt. Typ, Telenor, dig lägger jag här. Reklam från nåt ställe som vill att vi ska låna pengar av dom, dig lägger jag i högen. Hej på dig Radiotjänst. Dig lägger jag här utan att öppna.
Och snabbare än man tror så har det gått en månad till. Och man får öppna alla brev på samma gång.
Ibland är det lite opraktiskt för man missat att man inte betalat typ en elräkning och så får man en påminnelse och den missar man med för man tänker att det är en elräkning till. Ärligt, hur många jävla elräkningar får man inte egentligen? Och sen kommer det en inkassogrej för elräkningen och den tror man är ett käckt brev från nåt företag som upplyser en om att man kan få låna pengar av dom för superhög ränta och dom frågar inte efter någon säkerhet alls. Så man lägger den bara på högen och får en glad överraskning när man öppnar hela månadens brev på en gång.

Ibland är det väldigt praktiskt för det kan vara olika inbjudningar och upplysningar om saker som ska hända och när man öppnar brevet så har det där redan hänt och man behöver inte ens fundera på om man ska hinna gå eller inte.

Igår tog Magnus hela månadens brev och viftade med och lekte att han var Arga snickaren:

- Vad är det här?!! Här ligger ju hela månadens brev! Är det så här ni gör?!!

Och jag fyllde i:

- Har ni barn som lever i det här också?! VA!! Det ser ut som HELVETET i hallen!!

Och så kom vi på att det nog mer var ett fall för lyxfällan. Fast ändå inte. Om vi svarat på dom där käcka breven från ställen som vill låna ut pengar till oss så hade det kanske varit det. Och denna månaden var det inte ett enda inkasso i högen.

Iallafall så hittade jag ett brev som jag trott var från bibblan med en påminnelse om sena bibblaböcker. Men det var det inte, det var från tanten som bestämmer över dagisplatser på kommunen. Hon undrade om Viggo skulle ha kvar sin plats för hon hade fått information om att vi fått ett barn till. Vi kunde välja mellan att kryssa i rutan för att göra honom till ett 15-timmars barn eller säga upp platsen. Och sen, det bästa av allt: Svar önskades inom fem dagar.

FEM DAGAR! Det skickar dom ut till folk som just har fått en bebis!
Herregud, man är ju glad om man hinner tvätta håret inom fem dagar.



Eller gå och bajsa.

2 kommentarer:

  1. Deklarera kan vara kul... Om man bara är lite kreativ!

    http://bit.ly/IYi42F

    SvaraRadera
  2. Jamen där fick man lite tips till nästa år. Kanon.

    SvaraRadera