Dear karma, I have a list of people you missed

lördag 4 februari 2017

Helgen som parallellt universum

Jomen jag hade ju en tydlig vision av den här helgen. Så här skulle det typ bli:

Fredag-
Köpa hämtmat till barn och mig på vägen hem. Äta den. Byta lakan i sängen. Gå ut med hunden. Låta minsta ungen somna i soffan framför På Spåret. Käka upp lantchipsen jag sparat i skåpet i en vecka. Kanske ta ett bad ( fast just det trodde jag nog inte att jag skulle göra, det ligger under samma kategori av saker man aldrig får till som tex Göra yoga på morgonen, eller alltid ta bort nagellacket när det börjar bli fult och inte gå runt med det i 10 dar till som en fjortis) Avsluta med att lägga mig tidigt och läsa den läskiga John Ajvide Lindqvist boken.

Lördag - sova så länge minsta barnet tillät. Dricka kaffe och läsa morgontidning. Baka en kaka. Dammsuga och skura badrum. Se till att få hit minsta ungens bästis för att låta dom underhålla varandra. Fika med Karolin medans alla barn typ har nåt att göra. Köra Viggo till kalas vid fyratiden (just det,måste kolla exakt när fan det började). Laga nån form av mat. Se på Melodifestvalen med Helena och Mimmi och käka godis. Typ.


Söndag - tvätta lite. Pilla ner lite frön i nån jord. Läsa mer skräckbok. Långpromenad med hunden.


Så här har det gått hitills:


Fredag:
Ringde storbarn på vägen hem och frågade vilken hämtmat dom ville ha. Det lät inte som dom var superhungriga. Jag misstänkte direkt stora kvantiteter Oboy som mellanmål. Dövar de bästa aptiter. Nåväl. En kunde tänka sig pizza, den andra sushi. Tur att dom ligger precis intill varann. Fast då hade ju sushin semesterstängt och jag fick åka runt halv Hisingen för att fixa allt. Det tog exakt en timma. Nästan lika jobbigt som att laga mat. Om man inte räknar in att Myra fick ett bryt och vrålade högt mellan Coop och pizzerian. Ja ja. Skitsamma. Vi käkade. Jag somnade på soffan en stund. Vaknade och gick ut med hunden. Nu var det dags för soffa och fredag och chips och mys. Jo men då hade ju nån ätit upp mina chips som jag sparat. Kanske en förklaring till att ingen ville ha middag strax innan. Ja ja. Jag hade en folköl iaf. Än så länge ger dom fan i folkölen. Man får va glad för det lilla. Allt löper fint en stund. Minsta ungen somnar i soffan, efter att ha bett om pyjamas och tandborste. Jag kommer i säng tidigt med min bok. Överväger att byta lakan men orkar inte.
Läser skräckbok om några människor som campar och vaknar upp och allt är borta förutom 4 husvagnar och deras invånare. Allt som finns kvar är en oändlig gräsmatta och en blå himmel utan sol. Ganska snart börjar det dyka upp monster och annat som som är rädda för. Och inget är som det ska vara. Viggo kommer och lägger sig i den lediga sidan av dubbelsängen pga en riktigt fet spindeljävel utanför hans rum som ingen vågar döda. Jag somnar och vaknar av att Myra sitter upp i mitten av sängen och skriker rakt ut som i skräck. Jag blinkar förvirrat och får för mig att allt blivit som i min bok. Ska precis säga nåt lugnande till henne att allt kommer ordna sig när jag känner igen dom konstiga ljud hon gör mellan skriken. Hinner precis få bort henne till sängkanten innan jättespyan kommer. Det mesta hamnar på golvet. Viggo flippar ur över att han har jordens värsta otur. Jsg försöker torka av ungen, torka upp på golvet, inte kräkas själv och få in saker i tvättmaskinen på samma gång. Myra huttrar och grinar och är rädd så hon måste gå efter mig hela tiden och trampa i kräket om och om igen. Till slut har jag fått ordning på det mesta. Viggo ligger och muttrar på soffan. Tvättmaskinen går. Myra ligger nära sängkanten med en hink bredvid och jag är nu klarvaken och löser skräck igen medans jag väntar på nästa eventuella spya. Det kommer ingen som tur är.

Lördag- jag är helt död av sömnbrist. Skiter i alla husmorsplaner och spelar Candy crush i nattlinne halva dan medans Myra ser på Netflix. Avbokat alla sociala kontakter. Ingen vill ju hänga med oss nu. 13.20 ringer Magnus och berättar att han fått sms från mamman som har kalaset Viggo ska på och undrar om Viggo kommer. Faaaan. Av med nattlinnet och köra som en biltjuv till Laserdome. Viggo kan springa in vara med. På vägen hem inser jag att han kanske borde vara hemma i karantän. Hann inte tänka på det. Får lite fart och byter i kräksängen, skurar badrummet och när jag hämtar Viggo så har jag missat sluttiden också så dom har stått utanför och väntat på mig och hållt Viggo sällskap i 20 minuter. I snöslasket. Med en bebis. Jepp. Årets mamma, det blir nog jag det.


Så. I morgon är det söndag och vad som helst kan ju faktiskt hända.

Puss och kram på er!!❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar