Dear karma, I have a list of people you missed

söndag 5 december 2010

Samtal mellan makar

I soffan. Söndagkväll. Magnus har sovit sig igenom nästan hela Poltergeist. Plötsligt säger han:

- Vet du om att det finns en öken i Polen?
- Va?
- En öken. I Polen.
- Lägg av! Vad snackar du om?
- Polen. Det finns en öken där. En riktig.
- Men sluta! Det klart det inte gör.
- Jo. Och det finns bisonoxar också. Visste du det?
- Men det klart att det inte finns en öken i Polen!
(och varför börjar du prata om det här NU)
- Jo. Kolla på wikipedia då. Sök på Polen och öken.
- Men wikipedia, dom är rätt... trovärdiga.
- Jag tycker dom är jättebra.

En stunds tystnad. Sen kommer nästa.

- Vet du vad dom har för religion på Filipinerna?
- Va?! Vad håller du på med? Vad är det med dig?
- Vet du? Vet du vad dom har för religion där?
- Nä... Eller fan, dom är nog muslimer.
- Nä. Katoliker. Det kan man inte tro.
- Men varför säger du det här nu?
- Vet du hur många som bor där?
- Nä.
- 70 miljoner. 70 miljoner pers som ser ut som kineser och är katoliker.
- Ok...
(jag bryter ihop nu)
- Kineser?
- Ja, eller du vet, asiater. 70 miljoner. Det är riktigt många.

En stunds tystnad.

- Men vad är det för slags öken i Polen då? En klippöken? Sandöken?
- Riktig jävla öken. Sandöken.
- Men lägg av nu. Det klart att det inte finns en sandöken i Polen.
- Det finns riktigt skumma länder i Europa också. Som man aldrig hört talas om. Montenegro till exempel. Vad är det för ett land. Vad håller dom på med där.
- Men har du aldrig hört talas om Montenegro?
- Jag tror jag ska åka till Polen och ta kort och du kommer aldrig tro att jag är i Polen.
- I öknen då eller?
- Ja, jag ska stå där på ett kort och bara: -Tjäna, kan du gissa vad jag är? I Polen. Det kunde du aldrig tro va?
- Skulle det stå en bisonoxe bredvid dig då?
- Ja.


Skolarbete som min man håller på med verkar sätta griller i huvet på honom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar